www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

 Post Reply Post Reply Page  123 19>
Author
Message Reverse Sort Order
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En BMW 324TD -85 införskaffad
    Posted: 2012-Augusti-15 at 11:01
Igår fick jag en idé om att jag skulle sälja kärran, så jag la ut den på Blocket för 12.000:-

Fick oväntat stor respons både via mail och telefon, så samma kväll var bilen såld. Hämtas upp idag för transport till Nyköping som är dens nya hemort!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2012-Juni-28 at 11:48
Det var visst ett tag sedan en uppdatering på den här sidan!

Fälgen blev som ny efter lagningen, funkar mycket bra!

Kärran har rullat vidare som pendlingsbil och besiktades i slutet av maj med en anmärkning på rostigt fjäderben. Som tur var hade jag ett sådant på lager så det blev ett snabbt byte dagen efter och ombesiktning dagen därpå. På köpet med det "nya" fjäderbenet fick jag även ett sämre hjullager som lät illa så jag passade på att ta nytt rekord i hjullagerbyte. Det tog 30 minuter från det att jag gick och hämtade verktygen tills det att jag sänkte ned bilen på marken och då hade jag även hunnit med att gå in en sväng och vispa en skål Vaniljvisp till ungarnas Rabarberpaj! Det är bra med sl*ghammare och värmepistol!

Igår fick bilen två nygamla framdäck då de som satt på var slut plus att jag tröttnat på att den spårade så hemskt med de 205/55-16 jag haft runt om. Provade nu ett nytt grepp med 195/55-16 fram och det funkade faktiskt på mina 7.5" fälgar. Däcken är ganska precis lika breda som fälgarna:



Resultatet blev mycket bra och den spårar betydligt mindre, konstigt med bara 1cm smalare däck!

Nu funderar jag på om det snart är dags att byta den här maskinen mot något annat så om det är någon som har något kul bytesförsl*g så kan det vara intressant, typ vad som helst men gärna 4WD, traktor...ja, vad som! Om 1.5 år blir denna dieselräser skattebefriad Smile.

Har också reservmotorn stående i garaget som "bara" gått 31.000 mil som jag skulle vilja bli av med...den har mekanisk dieselpump!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Augusti-11 at 16:53
Fälgen är nu riktad och svetsad av www.allsvets.com. Kostade mig 400:- Har inte monterat åter däcket på fälgen än och testat om den känns bra, återkommer med rapport!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Augusti-02 at 14:59
Grrr, igår lyckades jag på hemvägen på 35:an pricka en av några stora stenar som några busar slängt ut på vägen. Jag var dock ej ensam om att göra detta då de två som kom åkande strax efteråt gjorde om samma sak. Vi var två som fick en fälg förstörd och tokpunka, lite obehagligt kan man minst säga. Trodde först det var något skräp som låg och inte väntar man sig 20x20cm stora stenar på vägen direkt.

En vänlig själ i en mötande bil stannade sedan och puttade ut stenarna bort från vägbanan, men lite senare då vi kom på att gå bort och kolla vad det var för några stenar vi egentligen kört på var de försvunna. Då sa hon som kommit efter mig i bil nummer två att hon sett två killar springa och hämta stenarna medan vi stod och funderade på händelsen!

Fick ringa efter frugan då mitt reservdäck var tomt på luft så jag kunde ta mig hem, värre var det för bil nummer tre som saknade reservdäck och bara hade ett lagningskit, som inte fungerade så bra mot spräckta fälgar!



Så här gick det med min kära 100+ DTM fälg:



Alltså ett ordentligt hål på fälgen men jag tror faktiskt den klarade sig från att bli skev och det mest fascinerande var att däcket klarade sig helt oskatt!

För att kunna använda bilen gjorde jag så att jag tog mina kassa framvinterdäck och åkte in och handlade två hyfsade sommardäck. Passade då på att be dem kränga av däcket från den skadade fälgen.

Frågade om de trodde att den kunde gå att laga och om de visste någon som gjorde det i stan. Fick tisp om att besöka www.allsvets.com vilket jag nyss gjorde och de trodde nog det kunde gå att fixa, ska få besked under morgondagen.

Vore himla fint för det är ju helt omöjligt att hitta en likadan fälg någonstans, den har ju perfekt passning med sitt et-mått till e30!



Edited by Micke - 2011-Augusti-11 at 16:53
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Juli-28 at 09:00
Efter denna nu blöta sommar så blev jag tvungen att finna mig en ny torkarmotor. Den gamla blev tröttare och tröttare och klarade inte längre av ihållande regn. Man fick köra manuell intervalltorkning med ca 10 sek mellanrum annars stannade den bara.

Hittade en beg på skroten i Linköping för 295:- och bytet gick smärtfritt på ca en halvtimme och den nya fungerar som den ska!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Juli-04 at 09:50




Sommar igen och en besiktning har klarats av utan problem, bara bra att veta att ena bromsröret fram kunde behöva bytas tills nästa år!

Upptäckte att diffen började droppa lite så jag köpte en ny packbox till utgående axeln på vänster sida, den högra hade jag bytt för nåt år sedan så det var dags att byta den andra med. Smidig procedur.

Sedan nu så här på semestern så fick sig kärran en polering och vaxning så den blir lite sommarfin.

I övrigt inte mycket att orda om, allt rullar bara på som vanligt Smile.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Maj-12 at 14:58
Å sommaren kom därefter, riktigt sommarvarmt i slutet av April. Kärran har klarat även denna vintern men nu är det skönt att äntligen fått på sommardäcken igen. Hade ju bytt länkarmarna strax innan jag tog av sommardäcken så nu får jagäntligen känna på hur det är att ha en helt vibrationsfri bil även med sommardäck.

Nu var det dock lite märkligt för jag la märke till att bilen drog hit och dit då man kom upp i hastighet så jag kontrollerade framvagnen och den såg inte riktigt rätt inställd ut med för mycket Toe Out. Ja eller rättare sagt så ska det ju vara lite Toe In men jag upplevde den som bäst innan länkarmsbytet med lite Toe-Out.

Nu blev det i alla fall till att ändra på den saken och efter att ha bråkat lite med styrstagen som rostat fast det grövsta under vintern så skruvade jag in hela ett och ett halv varv på båda sidorna och det blev toppen. Nu kan man återigen köra bilen med bara en hand på ratten även i landsvägsfart..

En morgon då jag åkte in lite tidigare till jobbet än vanligt svängde följande ekipage in framför mig:



Det var alltså en trailer full med bilgodis, på övervåningen stod fyra stycken Porsche GT3RS i blandade färger och på nedre två stycken Lotus Eleven. Man hajade till där i gryningen!


// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-December-04 at 11:27
Vinter kom tidigt och med ordentlig kyla. Vi hade två dygn med temperatur runt -20 grader! Gamla dieseln startade dock utan problem, nya bussen var det värre med andra morgonen med 21 minus. Den ville inte riktigt tända innan batteriet mattades av. Har skickat efter en färrkontroll till dieselvärmaren så man återigen kan köra den utan att bilen är igång, och det behövs visst när det är så kallt.

Den stora mängden snö gav mig också problem,med gammeldieseln då den är så låg med vinterdäcken på så en morgon när det snöat ordentligt och de inte riktigt hade hunnit ploga ordentligt så prickade jag visst enisklump som slet lös oljekylaren från sitt fäste i fronten. Den åkte in under motorn och fastnade där! Fick lös den och turligt nog höll anslutningsslangarna så det var bara att försöka få fast den igen.

Hittade en plastpåse i bilen som jag kunde göra ett snöre av och binda upp den så jag kunde ta mig vidare till jobbet i snöslasket.

Nu har jag köpt ett månadskort på Östgötatrafiken så hädanefter blir det tåg/buss mellan Åtvidaberg och Linköping, främst för att slippa parkeringsproblemen inne i city där jag nu börjat arbeta. Jag har just bytt arbete nämligen efter 12 år på Saab AB så har jag nu flyttat till Elekta där jag ska arbeta som Support system specialist, främst med deras Gammakniv för behandling av tumörer i hjärnan, samt tilllhörande programvaror.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-November-05 at 12:15
De två nya länkarmarna dök upp hemmavid i förra veckan, iakttog att de båda bakre länkarmsbussningarna som jag beställ var typ helgjutna, typ m3 modell. Det var ju trevligt.

Annars så tänkte jag häromveckan att det var länge sedan det var några större problem med kärran och att det var ju nästan som om man saknade det liteWink.

Man får vad man önskar sig ibland för helt plötsligt när det blev kallgrader så började dieselpumpen att läcka ordentligt. Hmm, verkade komma från den där kallstartsanordningen på sidan som ska tidigarelägga insprutningen några grader då det är kallt genom att höja trycket inuti pumpen. Den styrs elektriskt av en magnetventil.

Alltså när det blev kallt och trycket höjdes så pallade inte packningarna i kallstartsanordningen med och det läckte friskt. Kopplade ur denna och eftersom pumpen ändå är så påställd är det inget problem vid kallstarter ändå och problemet med dieselläckaget löst.

Nu vart ju motorrummet ordentligt kladdigt av denna läcka så jag tog en grundlig motortvätt. Finemang...men där började mer problem skulle det visa sig.

Denna veckan började plötsligt indikeringslampan för glödningen att flippra och blinka efter en stunds körning, för att sedan lysa konstant. Problemet förvärrades och efter några dagar märkte jag att batteriet blev svagare. Började få startproblem och när jag körde och vred på stereon högt så räckte inte strömmen riktigt till under körning då glödningen låg på hela tiden.

Kollade först om det var något trasigt glödstift och det var det så jag bytte till ett helt från den andra motorn. Problemet kvarstod så då tänkte jag att jag skulle kolla styrenheten till glödningen och mycket riktigt, när jag öppnade lådan var det lite vatten däri och ett litet hörn av ena kretskortet hade en vattenskada.

Bytte till ny styrenhet, återigen från den andra motorn och nu funkar allt som det ska igenBig%20smile.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-23 at 18:12
Tyckte nu det började kännas som om det är lite glapp i den "nya" länkarmen så jag slog till på ebay.de och skickade efter två styck nya länkarma komplett med spindelleder, samt två nya länkarmsbussningar på samma gång. Dessa bytte jag ju förra året men de var ju lite svårt att få loss dem från länkarmarna utan att de går sönder så det var lika bra att slå till på ett par nya. 870:- för rubbet inklusive frakt, ett mycket vettigt pris!

Tog och monterade Xenon även på helljusen igår kväll:



Har inte hunnit testa hur de lyser än men ska strax göra det, fungerade gjorde de i alla fall!

För övrigt så har nu vinterdäcken åkt på och så här mycket tråkigare ser kärran ut direkt Ouch




// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down