www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 19>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juni-18 at 20:01
Växthuset nu färdigbyggt, lite småpyssel återstår...hursomhelst så har ihopplockningen av kärran börjat. Lite smårörigt då jag skruvar lite här och lite där men den återuppstår så sakteliga. Saknar dels lite prylar som kan vara bra att sätta dit innan man plockar in inredningen såsom högtalar och antennsladdar och diverse skruv och plugg för att fästa M-Tech plasten med så jag har liksom inte blivit klar med nånting, bara småsaker som sagt.
 
Nu är batteriet exempelvis flyttat till bagaget då 324d'n hade ett sådant fint arrangemang, dörrarna sitter nu så bra de går, dörrlåsen monterade, baklampor monterade, skyltbelysning bak monterad, kabel till växellådan så backljusen nu fungerar, blinkers på framskärmarna monterade, grillen fram monterad, hatthyllan monterad, diverse lister utanpå monterade m.m.
 
I morgon ska jag in till Linköping för att jobba för en dag så då ska jag passa på att handla det sista som behövs för ihopmonteringen.
// Micke >
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juni-24 at 20:09
Många prylar att skruva tillbaks...men nu är det mesta på plats och besiktning är bokad till 1/7! Lister kläms på plats och soffa och stolar lyfts in, laga knoppen till solluckeveven med hjälp av knoppen från ljusomkopplaren från reservdelsbilen. Ja det blir till att ränna ut och knycka både det ena och det andra från den gamle 324d'n....himla bra att ha den där ute.
 
Nu återstår enbart montering av stötfångarna fram/bak med M-Tech 1 plasten, samt kjolarna. Fick ta och beställa lite specialmaterial av BMW för att få fast delarna på rätt sätt och det tänkte jag det kunde vara värt även om dessa småskruvar kostade en del trots allt! Ska in till Linköping och hämta dem i morgon. Tog ut kärran på gården för att se hur den nu ser ut plus att jag glömt kolla om hastighetsmätaren fungerade...och det gjorde den. Passade då på att ta några bilder:
 
 
 
 
Nu när jag snart är klar med kärran börjar jag fundera på hur jag ska plocka isär resten av den gamle som står utanför garaget. Funderar på att ta in den i garaget och plocka lös framvagn/bakvagn och motor/växellåda underifrån och sedan på något sätt lyfta ut det som återstår av karossen. Kanske man kan ordna hjälp av någon granne med traktor och lastare med gafflar som man kan lyfta ut den med...eller så får man ta till vinkelslipen och kapa ned den i smådelar som man kan slänga ut för handSmile. Det är ju då inte så mycket kvar egentligen...
 


Edited by Administrator - 2008-Juni-24 at 20:19
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juni-29 at 23:04
Jahapp då var kärran klar...känns lite skumt efter allt jobb! Nu är M-plasten på plats och jag har tvättat den för första gången efter lackeringen och la på ett lager vax innan den åker ut ur garaget på riktigt. Så här blev resultatet (växthuset som orsakade ett mindre uppehåll i färdigställandet av kärran är det som syns i bakgrunden på några bilder).
 
 
 
 
 
 
Nu blir det besiktning nu på tisdagen den 1/7 och sedan ska den gamle 324d'n monteras ned i minsta detalj och karossen väck hade jag tänkt. Sedan börjar det roliga arbetet på denna med byte till servostyrning, byte av bakaxelklump, kanske vxl-låda med. Påställning av pumpen och låta turbon ladda lite mer, montera IC m.m. Det är alltså nu det roliga arbetet med kärran startar Smile
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-07 at 08:42
Har plockat lös diffen, kardan och snart vxl-lådan på den gamle i garaget och besiktningen...hmm jo den gick ju bra förutom att jag klantade mig och glömde kolla däcken fram som var gamla och hade torrsprickor så det blir till att åka dit en sväng till inom en månad!
 
Har fyndat alufälgar med av lite större dimension än 14", blev en uppsättning 16" 100+ DTM som jag hittade för 700:-. Det var väl ett bra pris? Nu saknas bara däcken och ja fälgarna är fortfarande i Stockholm.
 
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-07 at 17:33
Jaha, skulle tvätta diffen och lyfte ut den ur garaget. Då hörde jag att nåt skramlade inuti och blev tvungen att ta mig en titt:
 
 
Såg inte så bra ut, den som gick så tyst och fint!
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-08 at 17:17
Igår kväll var jag i skruvartagen igen och då åkte först växellådan ut, sedan tog jag en andra omgång med servostyrningen. Det var en av de genomgående bultarna, den som går genom servostyrningens aluminiumhus som satt ren förjävligt fast. Fick kapa av den nedre hållaren för att kunna dra ut bulten. När jag sedan hade servostyrningen lös gick det åt en hel del kraft för att pressa ur den ur den oxiderade aluminiumhylsan.
 
Kvällen var ju inte slut än då så jag gav mig på motorn sedan och plockade ur den ur bilen och rullade sedan ut liket ur garaget...knepigt att putta omkring en bil då framhjulen styr hit och dit hela tiden:-)
 
Det var förresten ingen match att plocka ur motorn. Jag gjorde så att jag först lossade motorfästena, la en pallbock under kärran och sänkte ned kärran ända ned på pallbocken och vickade motorn över och ut på pallbocken. fronten på bilen hade jag först kapat upp med vinkelslipen så sedan var det bara att hissa upp den, sätta på framhjulen och som sagt med lite problem putta ur den ur garaget.
 
Lite bilder på kvällens äventyr:
 
Liket
 
Lite rörigt efter slakten!
 
Servostyrningen
 
Dieselsnurran utan turbo, bara gått drygt 30.000mil!
 
Växellådan
 
Dieselsnurran igen...
 
Vad händer nu då, jo först och främst ska jag undersöka om det går att använda växellådan ovan till den andra bilen för då ska jag ta och byta till denna eftersom den sjunger ordentligt i friläge. Ett vanligt problem som inte iofs inte är någon fara...men det låter så illa!
 
Det jag dock ska mecka dit först är servostyrningen och byta bussningen till diffen, blir ju inte att slänga dit den andra diffen direkt då den såg ut så där tyvärr!
 
Fick en liten överraskning igår kväll med då jag skulle kolla vilken dimension reservdäcket var av och upptäckte en mindre sjö i bagaget. Lämpligt till att kärran fick börja stå utomhus så kom det ju två dagars konstant störtskur (50mm regn!) och jag fattade först inte varifrån vattnet kom??? Läste lite snabbt på Autopower efter vanliga källor och en var baklamporna. Tänkte att där kan det väl ändå inte komma in så mycket om bilen bara står still. Ett snabbt test med trädgårdsslangen visade dock att det mycket riktigt var baklamporna. Det fungerar visst så att allt vatten som rinner utför bagageluckan sedan i sin tur passerar baklamporna och har man en läcka där så leds det in. Hade nog en halvliter där inne allt som allt.
 
Hittade äntligen tag på det sista som saknats på kärran invändigt, nämligen fina dörrsidor fram i läderlook. Inte de där fula svarta med lite grått tyg i. Handlade dem på www.ebay.de och fick betala 624:- för två fram inklusive alla tillbehör som armstöd m.m. och frakt. Det tyckte jag var hyfsat för det såg verkligen ut att vara i toppskick med. Såg t.ex. att på skroten i Liköping tog de 500:-/st så det blev ju då också billigare så här.
 

 
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-10 at 00:56
Har nu börjat lite smått med servostyrningen. Monterade bort den gamla manuella styrväxeln och då kom jag in i en ny fas av arbete gällande bilen, nämligen genomgång av framvagnen! Det visade sig att båda pendelstagen fram var slut, rejält glapp och jag hade minsann hört slammret när jag åkte över ojämnheter så jag blev inte så förvånad. Blir att handla nya på Biltema där de faktiskt har billiga sådana för 99:- som är helt ok.
 
Sedan när jag fått lös styrväxeln upptäckte jag att vänstra fjäderbensl*gringen kärvade ordentligt. Nu förstår jag varför bilen kändes lite konstig trots att jag fixade toe-out. Den ville liksom hit och dit hela tiden och om man någongång cyklat med en cykel som haft styrlagret lite väl hårt åtskruvat så har man känslan där...vingligt. Tur att jag har gammelkärran kvar på gården så jag ska byta till mig en lagring från denna då de faktiskt kostar närmare 600:- och var fräscha. Behöver bara skaffa en ordentlig spindelledsavdragare så den undre yttre spindelleden satt som bara den så jag kunde inte få loss fjäderbenet. Tänkte först att jag skulle byta fjäderben rakt av men ser att det sitter rätt nya fjädrar och dämpare på kärran och de vill jag ju inte byta bort mot sämre så gammelkärran var bra gungig i fjädringen.
 
På dagen idag så passade jag på att plocka isär diffklumpen som jag ändå inte ska använda, bara för skojs skull. Börjar lura på att skaffa mig den stora, eller mellanstora diffen som finns på e30/e28. Helst då med en lägre utväxling med så den inte varvar så mycket på landsvägen. Kom fram till att om man tar en klump från e38 524TD före -85 så får man mellanstora huset med utväxling 3.15. Då ska det bara vara att byta dels bakkåpan till en från e30, samt byta medbringarna, d.v.s. de som drivaxlarna sitter skruvade i och dessa var plätt lätt att byta. Man bara tar och bänder lätt så ploppar de ut!
 
I min power dismantling så kollade jag även om det skulle vara svårt att byta tätningarna kring de utgående axlarna på en diff och kom fram till att om så behöves på en bättre begagnad så är det ingen match heller. Man skruvar bara lös sidostyckena och sedan kan man slå ut tätningarna inifrån, försökte först dra ut dem utan att lossa sidostyckena men det var inte det lättaste...kanske kan funka med en sl*ghammare, men det testade jag inte!
 
Så småningom vore ju en bromsad diff och mellanstora huset kanon men jag vet inte om man kan hitta en med så låg utväxling. Har dock funnit att billiga bromsade diffar till e30 kan man hitta på www.ebay.com i USA. 1500:- - 2000:- inklusive frakt hem, men då är det ju i container med veckors leveranstid iofs. Blir nog en sådan längre fram...
 
Planen nu är i alla fall att köra vidare på bensinarelådan så länge den håller, är ju mest kosmetiskt oväsen. Bråkar den ihop så får man satsa på den kraftigare 260-lådan från ex. 325. En fördel med bensinlådorna är ju att man kör med det lättare M20 svänghjulet som ger en kvickare kärra plus att det finns bra med förstärkta kopplingar till bensinarna, vilket det inte finns till dieslarna.
 
Kör också vidare med den befintliga bakaxeln (om jag inte ser några konstigheter då jag öppnar den) och byter bussningen till denna då jag tror den är orsaken till klonket man får när man släpper kopplingen, silentblocken är ju nybytta så de kan de gärna inte vara. Bussningen ser bra risig ut och har lossnat runt om från metallringen med.
 
Så med servostyrningen monterad, framvagnen uppsträckt med ny fjäderbensl*gring, samt pendelstag plus bytt diffhusbussning så anser jag kärran redo för att börja användas på riktigt...snart är ju semestern slut och jag behöver den till jobbet!
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-11 at 17:09
Var idag in till storstan Linköping och handlade lite prylar till bilen. Bland annat en diffhusbussning till Z3M som man ska kunna använda till e30 och som är lite styvare. Gick lös på 295:- hos BMW medans orginalbussningen kostade 445:- så den blev billigare med!
 
Handlade 2x pendelstag på Biltema och lite andra nyttoprylar för fortsatt mek av servostyrningen och framvagn. Bland annat spindelledsavdragare så jag får lös fjäderbenet så jag kan byta fjäderbensl*gret som var dåligt. På gammelkärran så plockade jag lös fjäderbensl*grena utan att lossa nedre yttre spindelleden. Proceduren var följande:
 
- Hissa upp kärran fram och palla upp den på några stockar
- Lossa stötdämparen upptill, pang!
- Tryck ihop stötdämparen och dra ut fjäder och fjäderbensl*ger, klart!
 
Sedan släppte jag ned kärran så den står på fjäderbenen utan fjädrarna och nu kan man snacka om toksänkt e30!
 
 
Passade på att ta några bilder på delarna från bakaxeln och den gamla styrväxeln som ligger och skräpar:
 
 
Styrväxelen utan servo
 
 
Innanmätet i differentialen
 
 
Medbringarna som är så lätta att demontera
 
Det där med att byta till stora, eller mellanstora diffen var ju inte så smidigt för mig som jag först trodde. Om man skaffar en E28 diff som det finns gott om så behövdes ju medbringare och bakre kåpan från E30, det är ju bara det att det givetvis ska vara från motsvarande E30 diff, den stora alltså och jag har ju den lilla. Skulle ju gärna vilja ha en med lägre utväxling men det får bli ett senare problem.
 
En diff från 325et med utväxling 2.79 eller kanske 2.93 vore ju toppen och hsånna kan man ju hitta gott om på ebay i USA...obromsade dock. I och för sig till samma pris inklusive frakt hem jämfört med bilskrotarna i Sverige och så verkar de i USA också ha mycket färre mil och i mycket finare skick. Andra alternativet vore en E28 med 3.15 utväxling men då måste jag hitta gärna en billig slutkörd E30 stora diffen som jag kan sno delarna som behövs från. Utväxlingen 3.15 är för övrigt samma som E30 M3!
 
Kul med grejorna så jag kan fortsätta mecka nu i kväll! Ska bli spännande att testa servostyrningen och hur framvagnen känns efter uppsträckningen!
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-12 at 00:48

Var en intressant kväll i garaget, gick en match mot spindelleden från helvetet! Hade köpt på mig två olika avdragare från Biltema och den större modellen passade bra men efter lite skruvande gick den av!!! Lilla modellen passade inte riktigt så vinkeln blev fel och funkade inte. Tänkte om och plockade lös hela länkarmen, kapade av spindelleden med vinkelslipen så jag kunde sätta hela fjäderbenet i mitt skruvstycke som är av rätt kraftig modell. Det slutade med att skruvstycket gick av! Måste ta lite bilder på eländet i morgon Smile.

Jag beslutade den spindelleden nog sitter där den sitter så jag plockar länkarm+fjäderben från reservdelsbilen. Då måste jag byta till de bättre fjädrarna och dämparna som redan satt på bilen för på reservdelsbilen var det bara oljedämpare som var rätt slut. Har Misstänkt att det är rätt fina dämpare monterade på kärran eftersom den är så hård i fjädringen så jag öppnade fjäderbenet (satt också fethårt) och drog ut dämparen. Det var ju ett bra slut på denna eländiga kväll i alla fall för det var riktiga kvalitetsdämpare: Sachs Super Touring gasdämpare.

Nåja, slipper köpa mer delar i alla fall...förutom ett nytt skruvstäd förstås. Reservdelsbilen blir ju förstås lite knepigare att transportera bort till skroten...men det får bli ett senare problem. Lika bra att knycka andra länkarmen och fjäderbenet med nu då!
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group


Joined: 2003-Oktober-01
Posts: 45
  Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2008-Juli-12 at 13:36
Glömde visst skriva att det som gick trögt i fjäderbenet var ju inte enbart fjäderbensl*gret, det var inte så illa där an utan det som var slut var just spindelleden. Den kärvade ordentligt!
 
Nu har jag plockat lös länkarmar och fjäderben från reservdelskärran och monterat lös Biltema oljestötdämparna som satt där. Så här ser liket ut nu:
 
 
Och så här ser den omtalade spindelleden ut:
 
 
Så här gick det för avdragarna och skruvstädet:
 
 
 
Sachsdämparna som satt i kärran ser ut så här:
 
 
Ikväll ska jag montera ihop fjäderbenet och sätta fast det på kärran, få se om jag hinner börja med servostyrningen med.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down