www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

 Post Reply Post Reply Page  <1 16171819>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juli-27 at 22:43
Bilen har mest stått och samlat damm under sommaren. Har inte haft några projekt direkt och hade jag haft det hade jag inte orkat pyssla med dem i värmen!

När vädret blev lite svalar passade jag dock på att sänka kärran lite grann baktill så att den inte ser så tokig ut. Det är ju bakfjädrar från en cab som gjorde den så hög i baken tidigare. Nu blev den rätt mycket stummare och skönare på vägen med, bara plus!

Har beställt ett par nya sommardäck med då mönstret på framdäcken håller på att ta slut...och ska det börja vara regnigt nu så kan det ju vara bra med lite mönster så man håller sig på vägen.

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Augusti-11 at 00:46
Blev ett par Continental Premium Contact 2, 205/55-16 W så nu kan man köra fast det regnar igen! Nej skämt åsido så slutade bilen också spåra med dessa däck jämfört med de tidigare Dunlop SP Sport Fast Response som var av de mjukare sl*get.

Köpte dem på www.bilhjul.se precis som de andra däcken jag köpte nyligen till VW T5'an. 830:- plus 75:- i frakt per däck, hem till huset. Tyckte det var ett hyfsat pris, vet inte vad de kostar hos gummihandlaren. 150:- per däck fick jag iofs betala för monteringen.

Bara positivt om bilhjul.se med, de visade sig vara däckcenter i Nyköping som står bakom firman och där handlade jag ifrån för många år sedan när "däck på internet" var väldigt nytt. Har vart väldigt nöjd med alla tre leveranserna från dem och de två sista omgångarna bjöd på däck tillverkade under våren 2010. Kan ju vara äldre eller andrahandssorteing man får då man beställer så här men det var då inget med dessa fyra däck som varken jag eller gummigubbarna lagt märke till i alla fall.


// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-01 at 10:22
Kärran rullar och rullar, samt är en fröjd att köra var dag. Nu blev det dock dags för en liten snabb reparation. Hade de senaste dagarna fått ett litet oljud som uppkom vid bromsning och främst då man efter en hårdare inbromsning sedan släppte pedalen, lät som ett lite gnekande eller nästan som ett pysande. Skumt var det i alla fall och jag tyckte det kom från höger fram.

Tyckte ljudet accelererade så när jag kom hem igår hissade jag upp höger framhjul och kände efter och minsann det glappade rejält i sidled, säker 1.5 cm mätt i ytterkant. Vad fasen, vad var det här frågan om. Kikade under och såg då var glappet satt, i yttre spindelleden!

Hmm, jag har ju kvar en länkarm från gamla 324'an kvar på vinden i garaget. Problemet är ju bara att just de där spindellederna sitter ju som bängen. Minns mitt förra bekymmer för två år sedan då jag bland annat bröt sönder mitt förra skruvstäd då jag försökte lossa just denna spindelled på den gamla vänstra länkarmen. Då bytte jag i slutändan ut hela fjäderbenet för att komma runt detta problem.

Idag hade jag dock inför ett kommande byte av en styrled på VW T5'an varit och införskaffat mig en rejälare kulledsavdragare då jag tröttnat på dessa Biltemavarianter som bara går sönder, samt inte riktigt passar. Blev en Kamasa:



Gick först lös på den gamla länkarmen och drog fast avdragaren som passade alldeles utmärkt. Spindelleden ville dock inte komma lös i första taget så jag tog min lilla pinnsvets som jag har och brände upp en 2mm pinne i en lagom fin klump på godset intill infästningen, sedan ett knack med hammaren så hoppade den lös. Plättlätt och mycket bättre teknik än sist Smile.

Tillbaka till bilen och pröva samma trick på den sittande länkarmen, fungerade än bättre då den hoppade lös efter enbart värmen från svetsen, samt med avdragaren inspänd. Hade lite trassel med att få lös den inre spindelleden då den ville snurra men det löste sig till sist.

En timme tog hela jobbet och borta var oljudet!

Under turen till jobbet idag fick jag även uppleva en ytterligare positiv effekt av bytet, nämligen att skaket i ratten var försvunnet. Misstänkte att det skulle kunna vart ett resultat av denna taskiga spindelled. Har ju haft problem med skak, om än litet trots att jag balanserat om däcken flertalet ggr, senast i somras. Nu finns inga som helst tendenser till skak kvar!

Det kan man ju förstå då dessa förhållandevis feta och tunga fälgar till bilmodellen gör att det lätt börjar skaka om det finns utrymme i form av glappa leder!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Oktober-23 at 18:12
Tyckte nu det började kännas som om det är lite glapp i den "nya" länkarmen så jag slog till på ebay.de och skickade efter två styck nya länkarma komplett med spindelleder, samt två nya länkarmsbussningar på samma gång. Dessa bytte jag ju förra året men de var ju lite svårt att få loss dem från länkarmarna utan att de går sönder så det var lika bra att slå till på ett par nya. 870:- för rubbet inklusive frakt, ett mycket vettigt pris!

Tog och monterade Xenon även på helljusen igår kväll:



Har inte hunnit testa hur de lyser än men ska strax göra det, fungerade gjorde de i alla fall!

För övrigt så har nu vinterdäcken åkt på och så här mycket tråkigare ser kärran ut direkt Ouch




// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-November-05 at 12:15
De två nya länkarmarna dök upp hemmavid i förra veckan, iakttog att de båda bakre länkarmsbussningarna som jag beställ var typ helgjutna, typ m3 modell. Det var ju trevligt.

Annars så tänkte jag häromveckan att det var länge sedan det var några större problem med kärran och att det var ju nästan som om man saknade det liteWink.

Man får vad man önskar sig ibland för helt plötsligt när det blev kallgrader så började dieselpumpen att läcka ordentligt. Hmm, verkade komma från den där kallstartsanordningen på sidan som ska tidigarelägga insprutningen några grader då det är kallt genom att höja trycket inuti pumpen. Den styrs elektriskt av en magnetventil.

Alltså när det blev kallt och trycket höjdes så pallade inte packningarna i kallstartsanordningen med och det läckte friskt. Kopplade ur denna och eftersom pumpen ändå är så påställd är det inget problem vid kallstarter ändå och problemet med dieselläckaget löst.

Nu vart ju motorrummet ordentligt kladdigt av denna läcka så jag tog en grundlig motortvätt. Finemang...men där började mer problem skulle det visa sig.

Denna veckan började plötsligt indikeringslampan för glödningen att flippra och blinka efter en stunds körning, för att sedan lysa konstant. Problemet förvärrades och efter några dagar märkte jag att batteriet blev svagare. Började få startproblem och när jag körde och vred på stereon högt så räckte inte strömmen riktigt till under körning då glödningen låg på hela tiden.

Kollade först om det var något trasigt glödstift och det var det så jag bytte till ett helt från den andra motorn. Problemet kvarstod så då tänkte jag att jag skulle kolla styrenheten till glödningen och mycket riktigt, när jag öppnade lådan var det lite vatten däri och ett litet hörn av ena kretskortet hade en vattenskada.

Bytte till ny styrenhet, återigen från den andra motorn och nu funkar allt som det ska igenBig%20smile.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-December-04 at 11:27
Vinter kom tidigt och med ordentlig kyla. Vi hade två dygn med temperatur runt -20 grader! Gamla dieseln startade dock utan problem, nya bussen var det värre med andra morgonen med 21 minus. Den ville inte riktigt tända innan batteriet mattades av. Har skickat efter en färrkontroll till dieselvärmaren så man återigen kan köra den utan att bilen är igång, och det behövs visst när det är så kallt.

Den stora mängden snö gav mig också problem,med gammeldieseln då den är så låg med vinterdäcken på så en morgon när det snöat ordentligt och de inte riktigt hade hunnit ploga ordentligt så prickade jag visst enisklump som slet lös oljekylaren från sitt fäste i fronten. Den åkte in under motorn och fastnade där! Fick lös den och turligt nog höll anslutningsslangarna så det var bara att försöka få fast den igen.

Hittade en plastpåse i bilen som jag kunde göra ett snöre av och binda upp den så jag kunde ta mig vidare till jobbet i snöslasket.

Nu har jag köpt ett månadskort på Östgötatrafiken så hädanefter blir det tåg/buss mellan Åtvidaberg och Linköping, främst för att slippa parkeringsproblemen inne i city där jag nu börjat arbeta. Jag har just bytt arbete nämligen efter 12 år på Saab AB så har jag nu flyttat till Elekta där jag ska arbeta som Support system specialist, främst med deras Gammakniv för behandling av tumörer i hjärnan, samt tilllhörande programvaror.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Maj-12 at 14:58
Å sommaren kom därefter, riktigt sommarvarmt i slutet av April. Kärran har klarat även denna vintern men nu är det skönt att äntligen fått på sommardäcken igen. Hade ju bytt länkarmarna strax innan jag tog av sommardäcken så nu får jagäntligen känna på hur det är att ha en helt vibrationsfri bil även med sommardäck.

Nu var det dock lite märkligt för jag la märke till att bilen drog hit och dit då man kom upp i hastighet så jag kontrollerade framvagnen och den såg inte riktigt rätt inställd ut med för mycket Toe Out. Ja eller rättare sagt så ska det ju vara lite Toe In men jag upplevde den som bäst innan länkarmsbytet med lite Toe-Out.

Nu blev det i alla fall till att ändra på den saken och efter att ha bråkat lite med styrstagen som rostat fast det grövsta under vintern så skruvade jag in hela ett och ett halv varv på båda sidorna och det blev toppen. Nu kan man återigen köra bilen med bara en hand på ratten även i landsvägsfart..

En morgon då jag åkte in lite tidigare till jobbet än vanligt svängde följande ekipage in framför mig:



Det var alltså en trailer full med bilgodis, på övervåningen stod fyra stycken Porsche GT3RS i blandade färger och på nedre två stycken Lotus Eleven. Man hajade till där i gryningen!


// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Juli-04 at 09:50




Sommar igen och en besiktning har klarats av utan problem, bara bra att veta att ena bromsröret fram kunde behöva bytas tills nästa år!

Upptäckte att diffen började droppa lite så jag köpte en ny packbox till utgående axeln på vänster sida, den högra hade jag bytt för nåt år sedan så det var dags att byta den andra med. Smidig procedur.

Sedan nu så här på semestern så fick sig kärran en polering och vaxning så den blir lite sommarfin.

I övrigt inte mycket att orda om, allt rullar bara på som vanligt Smile.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Juli-28 at 09:00
Efter denna nu blöta sommar så blev jag tvungen att finna mig en ny torkarmotor. Den gamla blev tröttare och tröttare och klarade inte längre av ihållande regn. Man fick köra manuell intervalltorkning med ca 10 sek mellanrum annars stannade den bara.

Hittade en beg på skroten i Linköping för 295:- och bytet gick smärtfritt på ca en halvtimme och den nya fungerar som den ska!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Avatar
Mixmaster

Joined: 2006-Januari-25
Location: Sweden
Posts: 262
  Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Augusti-02 at 14:59
Grrr, igår lyckades jag på hemvägen på 35:an pricka en av några stora stenar som några busar slängt ut på vägen. Jag var dock ej ensam om att göra detta då de två som kom åkande strax efteråt gjorde om samma sak. Vi var två som fick en fälg förstörd och tokpunka, lite obehagligt kan man minst säga. Trodde först det var något skräp som låg och inte väntar man sig 20x20cm stora stenar på vägen direkt.

En vänlig själ i en mötande bil stannade sedan och puttade ut stenarna bort från vägbanan, men lite senare då vi kom på att gå bort och kolla vad det var för några stenar vi egentligen kört på var de försvunna. Då sa hon som kommit efter mig i bil nummer två att hon sett två killar springa och hämta stenarna medan vi stod och funderade på händelsen!

Fick ringa efter frugan då mitt reservdäck var tomt på luft så jag kunde ta mig hem, värre var det för bil nummer tre som saknade reservdäck och bara hade ett lagningskit, som inte fungerade så bra mot spräckta fälgar!



Så här gick det med min kära 100+ DTM fälg:



Alltså ett ordentligt hål på fälgen men jag tror faktiskt den klarade sig från att bli skev och det mest fascinerande var att däcket klarade sig helt oskatt!

För att kunna använda bilen gjorde jag så att jag tog mina kassa framvinterdäck och åkte in och handlade två hyfsade sommardäck. Passade då på att be dem kränga av däcket från den skadade fälgen.

Frågade om de trodde att den kunde gå att laga och om de visste någon som gjorde det i stan. Fick tisp om att besöka www.allsvets.com vilket jag nyss gjorde och de trodde nog det kunde gå att fixa, ska få besked under morgondagen.

Vore himla fint för det är ju helt omöjligt att hitta en likadan fälg någonstans, den har ju perfekt passning med sitt et-mått till e30!



Edited by Micke - 2011-Augusti-11 at 16:53
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 16171819>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down