www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

Post Reply Post Reply Page  <1 1415161718 19>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Januari-04 at 15:45
Nytt år, nya utmaningar! Tja jag rivstartar det nya året med ett byte av värmepaketet! Ett riktigt jobbigt arbete om man får tro på flertalet då hela instrumentpanelen måste bort för att man ska komma åt. Men det verkar som om någon lyckats utan att ta lös denna så det var värt ett försök.

Jag har nämligen hela tiden haft problem med en fet imma på insidan av rutorna sommar som vinter och innan jul så blev det riktigt illa så att man fick putsa rutorna halvvägs till jobbet för att kunna se ut! Alltså misstänkt läckage i värmepaketet med glykolimma på rutorna som följd.

Jag hade ju ett värmepaket liggande som jag sparat från reservdelsbilen så det var bara att sätta igång. Jag satsade på att lossa hela värmemodulen från utsidan på torpedväggen där fläkten sitter med fyra skruvar. Slet och drog sedan inifrån så jag fick ut och ned denna en liten bit tillräckligt för att det skulle vara möjligt att dra ut värmepaketet åt sidan ur värmemodulen, förbi rattstången som annars är i vägen...och det gick. När jag fick ur det gamla värmepaketet hittade jag inte bara en liten läcka i bortre gaveln utan en gammal Wunderbaum som någon lagt på värmepaketet:-)

I med det "nya" värmepaketet och hoppas att det går att få tillbaka värmemodulen igen på plats. Lite bök och bändande så hoppade den tillbaka så nog går det allt att nyttja denna metod. Skulle gissa på att det tog 1.5 timme allt som allt. Betydligt längre om man skulle börja montera lös instrumentpanelen!

Det "nya" värmepaketet verkar hålla tätt för jag har inte lagt märke till någon imma än och det är betydligt bättre flöde i varmluften nu då jag inte har någon Wunderbaum liggandes och tar upp halva ytan på värmepaketet Smile.

Sedan har jag haft lite problem med framvagnen sedan det blev halt ute, har känts som om den levt ett eget liv och åkt lite som den vill då det vart halt väglag. Riktigt läbbigt ibland. Eftersom jag laborerat en hel del med Toe-inställninigen med sommardäcken på så tänkte jag att det kanske behövdes en ytterligare justering nu med vinterdäcken. För förra vintern var den ju hur stabil som helst.

Misstänkte att jag hade lite för lite Toe-in eller rent av Toe-out så jag justerade mot mer Toe-in men då blev det bara värre, så jag justerade tillbaka till den inställningen som jag en gång mätt upp till och som ska vara neutralt läge och då blev det perfekt och bilen är stabil igen. Hade frångått min uppmätta inställning bara för att en däckgubbe i somras tyckte det såg tokigt ut med bilen upphissad och världens Toe-out. Jag försökte förklara läget med det nedflyttade styrservot men han begrep nog inte rktigt. Trots det ställde jag om mot mer Toe-in...och det visade sig nu då det blev halt vara fel!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Januari-22 at 11:44
Ett Xenonkit till halvljusen är inköpt på Tradera för 408:- inklusive frakt. Vad de har blivit billiga nuförtiden! Väntar på leverans bara, sedan blir det rask installation!

I höstas märkte jag att det var nåt skumt med kopplingen, visste först inte vad det var men nu är det tydligt att den börjat slira vid högre laddtryck. Ja högre och högre, nu slirar den bara jag kommer över 0.5 bar så det blir läge för uppgradering så fort det blir fäste ute på vägarna igen. Nu har jag ett automatiskt antispinnsystem som ju är lite halvbra i alla fall när det är halkigt ute på vägarna Smile.

Den nya 320i kopplingen jag monterade förra sommaren höll bara några månaders körning med trimmad motor. Hade jag tänkt till ordentligt hade jag monterat en koppling till en 325i/325ix som skka tåla lite mer vrid. Kanske den inte hade räckt till ändå, man vet aldrig? Planen nu är i alla fall att skaffa en förstärkt tryckplatta Sachs 618 som är populär på e30 turbobyggen. Kostar en slant men det går ju inte att åka med en slirande koppling heller! Eventuellt så passar jag på att byta vxl-lådan då med.

Edited by Administrator - 2010-Februari-04 at 00:35
Back to Top
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Februari-04 at 00:34
Fick efterlysa Xenonkitet igår som säljaren visst hade glömt bort att skicka. Idag dök det upp i brevlådan i ett trasigt paket så den här affären började inte så bra. Bättre blev det då jag såg att allt var med och dessutom var det ett 50W kit istället för det standard 35W som jag köpt. Antar att det var en fin gest av säljaren som plåster på såren för att jag fått vänta en vecka längre. Nu är det installerat och klart med så allt fungerade med...så det slutade gott i alla fall. Ska bli spännande att testa i morgon bitti hur pass mycket mer ljus det ger. En hel del skulle jag tro Tongue.

Annars så fick vi en rejäl överraskning i morse då det hade snöat 2dm så det blev en timmes skottning för att ta sig ut från gården. Sedan då man väl tog sig ut på vägen in till Åtvidaberg så var den knappt farbar och oskottad med ett spår. Fick som tur bara två möten och då var det en balansakt att köra så sakta som möjligt utan att stanna för då vore det kört!

Att köra BMW e30 i dagens snöoväder var riktigt hardcore...som tur har man ju nästan 10 års erfarenhet av riktigt vinterväglag och då med Volvo 142:a som referens så är ju inte en BMW e30 så farligt ändå!

Dagens snökaos här i södern var ju bara en vanlig vinterdag i Lule!
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Februari-13 at 17:52
Ja ja, man orkar nästan inte ens nämna det men vintern fortsätter. Inga plusgrader och mer snö, idag en decimeter till!

Förra helgen upptäckte jag att bilen såg konstig ut, kikade lite närmare på den och det såg ut som om höger bakfjäder hade gått av för den var helt ihoptryckt där, tyckte också den kännts konstig då jag körde hem från jobbet.

En snabb titt på Autopower och så hittade jag en lokal annons där en kille sålde beg. orginalfjädrar och dämpare bak för 500:- Tänkte att jag hade inte så många alternativ så vi stämde träff och jag åkte in till linköping och hämtade dem på lördagen. Monterade dem sen på kvällen och det var inte fjädern som var av utan dämparen som gick trögt som satan så fjädern inte orkade trycka upp bilen till normalläge. Antar att de frusit.

De nya beg. fjädrarna och dämparna var i fin kondition och det blev grym skillnad på komforten i kärran. Mjukt över guppen som en modern bil, tidigare var den aningen hård:-)

Nu vet jag inte vad det var för fjädrar som satt på men förmodligen Biltemas. Orginalfjädrarna var lika långa men spänstigare så kärran blev tyvärr lite högre i baken med. Ett chassipaket med sänkfjädrar/dämpare ligger nu på önskelistan. En skillnad mellan fjädrarna var att de gamla var jämntjocka i materialet medans de från BMW var av tunnare material i ändarna och tjockare mitt på. Antar att det ger någon fördel, progressiv fjädring månne?

Jag passade på att fråga killen som sålde fjädrarna om han råkade ha en tryckplatta från en 325:a då han demonterat två styck och det hade han visst så på måndagen köpte jag en för 200:- Blir till att byta till denna så snart det blir mildare väder i garaget, men inte så milt så att det blir slaskigt för då tar jag ju mig inte ner dit. Speciellt denna vår kommer det nog bli en lång period med blöta som innebär "No Garage!". Hoppas den tryckplattan håller för mina trimmade dieselhästar Tongue.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Mars-04 at 10:48
Nu så här några veckor före det är dags att byta till sommardäcken så behagade det sista av de fyra Michelindäcken jag haft problem med att de separerar att göra just det. Blev riktigt knöligt att åka runt på så jag fick handla ett nytt begagnat däck...som i alla fall var runt! De var ju bara 13 år gamla de där däcken, ska de inte hålla mer Smile.

Ser ut som om det blir en uppgradering av vxl-lådan på bilen med nu till våren då jag hittat tag på en 325-låda och kardan. inte helt fel!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-April-01 at 11:45
Idag på självaste Skärtorsdagen är det garagepremiär! Nu har garaget tömts på ovidkommande skräp och fyllts med en styck 325.a växellåda, en till denna passande och kortare kardanaxel med nybytt stödlager, en 325.a tryckplatta och lamell.

Ikväll ska bilen in i garaget och byte av ovanstående komponenter påbörjas.

I veckan har även en styck Garrett GT2052V, dvs en ny turbo med variabel turbingeometri införskaffats på ebay.de. Återstår alltså en hel del spännande arbeten här framöver Smile.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-April-02 at 19:26
Långfredag och redan är allt roliga över! Koppling, växellåda och kardan är bytt och oljeservice gjord. Dessutom har sommardäcken åkt på. Var riktigt kul att vara i garaget igen och allt gick bra fort. Åkte hem lite tidigare från jobbet och satte igång vid 16.00, vid 18.00 var nya kopplingen och växellådan redan på plats:-) Fick sedan ta en paus på några timmar och stoppa barn i säng innan jag monterade ihop resten.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-April-08 at 13:58
Jaha, hur gick det sedan då? Gick allt bra? Jo till slut faktiskt...

Så här var det, det var inte alls enbart det våldsamma vridmomentet från turbodieselsexan som fick 320i kopplingen på fall utan det var ett litet oljeläckage som letat sig fram till motorsidan av kopplingslamellen och kletat ned denna så det släppte. Då jag bytte koppling och växellåda i torsdags så rengjorde jag och inspekterade för fullt och kunde inte riktigt begripa varifrån oljan kom. Det var bara en tunn oljehinna som verkade komma från centrum av svänghjulet? Jag hade ju bytt packboxen till veven då jag bytte kopplingen sist och den verkade ju tät och fin fortfarande. Kanske kunde läckaget komma utifrån, från en läcka i tråget som sedan letade sig in (men då borde ju även baksidan av lamellen vara förorenad?

Hursomhelst så blev jag inte klok på detta och monterade ihop allt. När jag sedan åkt till jobbet på tisdagen och av en slump tog upp några bilder på ett kopplingsbyte så förstod jag plötsligt hur det hängde ihop. När jag bytte kopplingen sist så hade jag ju lös svänghjulet och så tänkte jag på motorn som ligger i garaget för på denna så sticker just de bultarna som håller fast svänghjulet på plats ut och man ser att de är ordentligt insmorda med gänglåsning/gängtätning. Hmm när jag skruvade fast svänghjulet så struntade jag i eller glömde detta och det är alltså via gängorna i dessa bultar som oljan letar sig fram. Så bra att jag kom på detta nu då Tongue. Var bara att åka hem och göra om och göra rätt!

På tisdagskvällen så plockade jag isär allt igen och tätade bultarna och det var en liten oljemängd bakom varje bult och nu kunde man se att det hade börjat sprida sig en oljehinna från dessa som turligt nog ej hunnit fram till lamellen än!

Nu är det himla skönt att ha fullt grepp i kopplingen igen, riktigt skönt!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-April-15 at 23:29
Idag har jag fått ljudet åter i kärran. Förra baslådan, den lilla aktiva gick sönder då det inbyggda slutsteget gav upp för några månader sedan.

Hittade ett nytt objekt, en 10" bandpasslåda av okänt fabrikat på blocket för 300:-. Hittade sedan ett fint matchande slutsteg, Magnat Rave 300 för 150:- på Tradera så det blev en riktig budgetuppgradering. Större låda, kraftigare förstärkare och mer bas...inte dumt. Sedan passade lådan så perfekt med sin form framför barnstolen.

I kväll gjorde jag även en sak jag jag lurat på länge, testade byta lagret på den ingående axeln på växellådan. Hade ju ett nytt lager(Traderafynd) och nu en lös tidigare rasslande växellåda så det var bara att testa...och det gick mycket bra! Se separat tråd!

Edited by Micke - 2010-April-16 at 09:59
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-April-19 at 15:14
Från och med i helgen, och några veckor framöver är kärran garagerad och genomgår puts och städbehandling. All vintersmuts både utanpå och inuti ska bort. Sedan om det visar sig att  ett turboaggregat kommer med posten så kanske det vill sig så att denna installeras under tiden med Wink.
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1415161718 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down