www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Bilarna på gården > BMW 324TD -85
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

En BMW 324TD -85 införskaffad

Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819>
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-April-28 at 11:17
Just nu ligger det ett GT2052V turboaggregat i garaget och väntar på att installeras. Håller på med att fixa alla anslutningar, och då menar jag alla, som behöver moddas för att få den att passa. Har snart ordnat allt så att jag kan börja bytet. Ska bli spännande att uppleva skillnaden med det nya aggregatet!

Edited by Micke - 2010-April-28 at 11:17
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-01 at 13:43
Länge sedan jag producerade några bilder på kärran. Det finns ju en anledning till det och det är ju att den varit så förbaskat smutsig under vintern. Nu är dock vinterns smuts borta och den är polerad och fin. När det regnade häromkvällen så passade jag på att ta några bilder:

Syns i alla fall att den är polerad då vattendropparna pärlar sig i regnet. Kanske syns att den är högre i baken än tidigare vilket beror på att det sitter fjädrar från en cab på bak som gör den högre. Funderar på att åtgärda detta men det är inte högprioriterat.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-11 at 15:42
Nu har det hänt en del i garaget. Har tänkt vänta med uppdateringar tills jag skaffar fram lite bilder då jag tycker det blir trevligast så. Har hursomhelst nu fulländat ljudet i bilen, men mer om det senare.

Turboinstallationen pågår nu och jag satt här och klurade på en ännu finurligare styrning till VNT-aggregatet. Hittade lite styr- och reglerprylar på www.esska-teknik.se och tanken nu är att låta en magnetventil reglera vakumet till vakumklockan, magnetventilen styrs i sin tur av en ställbar tryckvakt(0.3 - 2Bar). Hård avsl*gning när maxtryck uppnåtts alltså. Lite mer high-tech än att låta laddtrycket utjämna vakumet, men ändå rätt busenkelt. Funkar inte den av/på teknik tillfredsställande, eller ser nyttan av att kunna ställa laddtrycket med en potentiometer inifrån bilen bygger jag en enkel reglermojäng med den gamla hederliga 555 Timer IC kretsen, där man kort sagt ställer av/på frekvensen med differensen mellan två anslutna motstånd. På så sätt får man samma regleringsfunktion hos magnetventilen som alla standardbilar har. Här nedan ser ni komponenterna jag skickat efter:

ArtikelBeteckningAntalPris per enhetPris total

magnetventil
Konfigurator Magnetventiler

2/2 vägs magnetventiler - strömlöst stängda (NC) - direktstyrd
- Anslutning: G1/8
- Tryck: 0 - 2
- Medium: neutrala gaser (luft), neutrala vätskor (vatten), olja, diesel, bensin,
- Nominell bredd (Ø i mm): 4
- Spänning: 12V DC
- Tätningsmaterial: FKM,
(80000774s)
1217,00 SEK217,00 SEK

351731597112
Mekanisk tryckbrytare - mässing - 0,3 till 10 bar - öppnare resp. slutare
1 x öppnare | 0,3 - 2 bar
1135,10 SEK135,10 SEK

GT184MSV0000
Threaded Nozzle With Cylindrical Thread - Inside Cone
D|Nickel-Plated Brass||16 bar|G 1/8"|4|14|
210,60 SEK21,20 SEK
Antal total: 4
Vikt total: 0.1 kg
varuvärde netto
373,30 SEK

Edited by Micke - 2010-Maj-11 at 15:44
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-14 at 16:33
Igår kväll blev det lite mek, tanken var att ha kameran i beredskap men batteriet var slut så det blev bara en bild, en klassisk jämförelse mellan två turboaggregat:

Sedan plockade jag dit alltihopa, hade inte tid att vänta timmen det tog att ladda kamerabatterierna så så här såg det ut när den nya turbon sitter på plats:

Hade det nya avgassystemet att pussla ihop med och när jag skulle göra det blev jag så trött så jag avbröt verksamheten. Det är alltså detta som återstår plus att jag ska koppla in laddtrycksstyrningen innan det blir provkörningsdags!

Några ord om turboaggregatet och monteringen. Aggregatet är som sagt ett Garrett GT2052V som kommer sitter i VAGs 2.5 TDI V6 modeller från år 2001 ungefär. Samma aggregat återfinns även i Volvo D5, fastän då med annan grenrörsfläns.

Jag valde detta som har en T25 fläns då jag tyckte det verkade enklare att bygga en adapterplatta mot min T3 anslutning på grenröret. Lämpligtvis hade min gode vän och gamla klasskompis Thomas just köpt en metallfräs och ville ha något projekt så han byggde en sådan här T25/T3 adapterplatta åt mig, tack Thomas:

Sedan fick jag bygga om alla anslutningar, till olja in komponerade jag mig en egen slangmodell av hydraulslang till traktor på www.swedol.se för ca 150:-, olja ut kunde jag bygga en egen variant genom att använda mig av olja in anslutningen från gamla turbon, grenrörsanslutningen svetsade jag om själv.

I samband med att jag plockade ned avgassystemet så beslutade jag mig även för att byta ut halva bakre delen då det konstiga buckliga röret mellan mellandämparen och bakre dämparen skapar märkliga resonanser, just vid landsvägsfart. Sedan hade det börjat hänga rätt fult så det var ett riktigt lyft, särskilt som bilen är lite hög där bak och det syntes rätt bra.

Plockade ihop ett eget system av Biltemas 2.5 rörböjar och det blev en ny stor slutdämpare bak. Ser mycket bättre ut och nu låter inte bilen längre som en bonntrimmad ungdomsbil, passar ju mig lite bättre Wink.

Edited by Micke - 2010-Maj-21 at 10:32
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-21 at 08:14
Så där ja, då är aggregatet intrimmat, ja eller rättare sagt VNT-styrningen så körbarheten är på topp.

Vilken jävla skillnad, bilen fick en ny motor. Känns som vilken modern bil med dieselmotor modell kraftigare som helst. Riktigt bra drag från botten till topp utan minsta tvekan. Jag minns en gammal beskrivning som någon biltidning använde om BMW 325i motorn då den kom i slutet av 80-talet då de beskrev kraften den genererade som turbinlik...och det är just så jag skulle vilja beskriva känslan, ungefär som en elmotor som drar från botten till topp med samma kraftiga vridmoment. Härligt, svårt att inte få det där fåniga flinet på läpparna när man drar iväg Tongue.

Det var dock lite pyssel med styrningen av VNT-klockan för att få det att lira.

Först så hade jag bara begränsning av toppladd (ca 1.5 bar), vilket innebar att aggregatet laddade för fullt från botten till topp, då den pneumatiska begränsaren(av Dawes Device modell) ströp aggregatet. Detta funkade inte så bra för då man drog upp trycket till runt 1.0 bar och tryckte in kopplingen så låg aggregatet fortfarande och pumpade på för fullt och då fick jag trycksmällar a'la rallybilars turbokvitter då jag fick ett överskott av turbotryck som gick baklänges tillbaka till turbon och bromsade denna, samtidigt som den pumpade för fullt. Lät inte vare sig vackert eller särskilt hälsosamt för aggregatet, lite racigt iofs!

Det behövdes i alltså en begränsning av VNT-styrningen vid gassläpp, eller en Dumpventil. Jag valde en begränsning av VNT-styrningen.

Har fortfarande inte fått prylarna jag beställt till styrningen plus att jag kom på att jag hade beställt en 2-ports magnetventil. Insåg att det kommer ju inte fungera så bra då det behövs en 3-ports magnetventil med avluftning för det fungerar ju inte bara att strypa vakumslangen till VNT-klockan, då ligger ju vakumet kvar i slangen. Hittade en riktig Magnetventil från VW på skroten för 250:-

Funderade på hur jag skulle begränsa VNT-styrningen vid gassläpp och kom på att en microbrytare på gasreglaget på dieselpumpen som stänger magnetventilen vid gassläpp skulle ordna saken så jag inhandlade en microbrytare på www.kjell.com för 25:-.

Det var lite pillrigt att få dit den och justera in så den aktveras/bryter vid lagom gaspådrag men det gick och nu fungerade det att växla utan trycksmällar, hurra!

Första provturen till jobbet insåg jag att det även behövdes någon reglering av grundladdet för vid lugn landsvägscruisning låg turbotrycket på 0.8 - 1.0 bar och aggregatet visslade som om jag hade en Jetmotor under huven. Hmm riktigt så mycket brukar ju inte de moderna dieselbilarna väsnas!

Jag behövde därför något sätt att kunna styra magnetventilen linjärt och snabbt fann jag att www.kjell.com hade just en magnetventilsstyrning som elektronikbyggsats för 129:- på lager. Bara det att de kallar den LED-dimmer Smile. Handlade en sådan och byggde ihop samma kväll. Testade den mot magnetventilen och den funkade klockrent! Den är faktiskt lite frän och den bygger ju på precis samma IC 555 Timer som jag hade i tanken för styrningen tidigare. Nu slapp jag pussla ihop komponenterna själv och fick alltihop på ett fint litet kretskort desutom för ett bra pris. Kollar man på tillverkarens hemsida ser man att de kallar kitet DC Motor Speed Control 20W så den kan man använda till lite av varje!

Så här ser kopplingsschemat för för denna:

Nu kunde jag alltså även justera grundladdet från noll till max och jag tycker att lagom för lugn körning ligger runt 0.3 -0.4 bar. Vid lite mer inspirerande körning är det ju bara att skruva upp på potentiometern som sitter nu i en box under turbomätaren(saknas dock i bilden nedan).

Fint så långt, nu kunde jag alltså köra med 0.4 bar i grundladd som då microbrytaren på gasreglaget slog till snabbt sköt upp mot 1.0 bar vid ett lätt tryck på gaspedalen. Toppen vid mer inspirerande körning men vid vardagspendling till jobbet så kändes det lite stressande på/av så jag kände ett behov av en ytterligare styrning av responsen, en ytterligare LED-dimmer alltså! Sagt och gjort, en till byggsats inhandlades och monterades. Nu båda två i en snygg(ja kanske inte så värst snygg) låda som placerades i närheten av turbotrycksmätaren. Nu kunde jag ställa dels grundladdet, samt hur mycket den ska kicka in då microbrytaren på gasreglaget passeras, perfekt för vardagskörning!

Riktigt härlig kärra att köra numera. kom på en sak till i morse då jag åkte in. Man kanske skulle behöva en liten brytare dessutom på boxen som kan aktivera full respons direkt. Kan ju vara bra att ha om man behöver maximal kraft lite snabbt någongång Big%20smile. Skruva på potten tar ju en liten stund, dessutom kanske man tappar bort sin finjusterade inställning.

Till sist en bild på mitt kopplingsschema över VNT-styrningen:

Magnetventilen är alltså strömlöst stängd, kopplad med ena kontakten direkt till plus. I grundläget för den jordning i pulser från den övre PWM regulatorn(Dimmern) för grundladd. När microbrytaren slår till vid ca >15% gaspådrag för den även jordning via den undre PWM regulatorn och tryckvakten(som inte finns i dagsläget utan består av en pneumatisk ventil) begränsar laddtrycket till grundnivån.

Funkar skitbra!

Edited by Micke - 2010-Maj-21 at 10:08
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-23 at 00:39
Sommaren är här! Flera dagar med 20+ grader och sol, himla skönt!

Lördagen ägnades åt polering och vaxning av T5'an, många kvadratmeter plåt på denna, puh! Tristaste var taket som är stooort och man behöver stege för att komma åt. Nu är det i alla fall gjort och den blänker som aldrig förr.

Vilken av bilarna på bilden tror ni är roligast att köra? Roligt är att de har lika stora dieselmotorer med motsvarande hästkrafter och bussen är faktiskt ganska pigg med sina 174hk!

Hade utlovat lite fler bilder på VNT-styrningen så här kommer de, har snyggat upp tryckrören lite.

Till vänster i bild syns magnetventilen med sin avluftning i form av ett bensinfilter...bussen har motsvarande lösning BTW.

Magnetventilen i närbild.

Här har vi den omtalade boxen som inte är snyggast i världen men funktion får gå före design den här gången.

Fick med några fina klistermärken med turbotrycksmätaren, de var jag ju tvungen att klistra någonstans...

Slutligen en bild

på det nya avgassystemet... Ska nog ta och svetsa ihop alla rören utom ett så man slipper dessa klämmor!

// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Maj-29 at 08:12
Besiktning igår, det gick bra. Hade missat att ett parkeringsljus fram var paj så det blev inte rent protokoll. K-värdet landade på 1.5(2.5), inte mycket rök alltså!

Blir mer och mer sugen nu på vatteninsprutning, ska klura på om man kan bygga ett eget system.

Igår besiktades även hästsläpet, även det gick bra så nu rullar det två år till!
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juni-02 at 10:38
Nu har jag fått beställningen av tryckvakten och magnetventilen. Monterade tryckvakten istället för den pneumatiska begränsningsventilen och nu blev strypningen av laddtrycket mer precis vilket var både bra och dåligt Confused.

Jo för tryckvakten bryter hårdare vid ställt laddtryck på ex. 1.5 bar vilket funkar toppen om man drar ut till just maxladd, gör man inte det vid växling d.v.s. drar upp till 1.2 bar får man de där otäcka smällarna när den komprimerade luften bromsar upp turbinen. Antar att orginal styrsystem för VNT-snurror har en mer dämpad och linjär styrning varefter laddtrycket ökar.

Min plan nu är istället att bygga en dumpventil som släpper ut övertrycket och styrs via den magnetventil, som jag nu fick över. Dumpventilen styrs via vakuum och jag tänkte sätta en microbrytare på kopplingspedalen som aktiverar denna och släpper ut övertrycket då man trycker ned kopplingspedalen. Man kunde styra den via gaspedalen med men jag tycker det känns bättre att styra den via kopplingspedalen istället.

Var just och handlade en Original Bosch Dumpventil som suttit på en Saab 9-5 på skroten för 200:-

Dumpventil på en dieselkärra är ju lite si och så...många sätter det bara för pysljudets skull, men jag googlade lite och fann att de större Cumminsdieslarna faktiskt har sådana! Vet inte hur det är med standardkärrorna idag. Problemet för mig uppkommer i alla fall då man laddar över 1.0 bar, under hörs inga smällar!

Edited by Micke - 2010-Juni-02 at 10:41
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juni-02 at 12:26
Jo det har visst blivit dags för hjullagerbyte, hörde för några dagar sedan ett brummande jag inte hört förr, nu låter det än mer!

Hissade upp framhjulen nu på lunchen och snurrade, jovisst vänster fram lät mycket skrovligt! Åkte och handlade nytt lager, ska se om det blir byte ikväll eller om det får vänta till helgen.
// Micke >
Back to Top
Micke View Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Mixmaster

Quote Micke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2010-Juni-03 at 11:41
Lagret rev jag igår, inga problem. Dåligt skick var det i minst sagt, då det föll isär direkt jag lossade på muttern. Vadå knacka loss Big%20smile. Dammskyddet innanför lagret fanns inte mer, bara några spår av det. tur att jag beställt ett nytt hos BMW som bör komma idag. Dessutom var bromsskölden så rostig så att den var som papper, bara att bryta loss bitar ifrån.

Hade tur som bara den då det visade sig att skroten vägg i vägg med jobbet hade bromsköldar. Gick dit och handlade en för 125:- som visade sig vara sprillans ny, inte helt fel. Dubbeltur!

Då bilen saknade ett hjul var det läge att prova ett nytt sätt att ta sig till jobbet så jag testade att åka EU-moppe. Fint sommarväder är det ju dessutom idag så det var extra skönt och det tog "bara" 60 minuter istället för 40 minuter med bil!

Edited by Micke - 2010-Juni-03 at 11:43
// Micke >
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down