www.forsastrom.se Homepage
Forum Home Forum Home > Skolhuset och gamla hus i allmänhet > Renovering av skolan i Forsaström
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Nytt barnrum

Post Reply Post Reply
Author
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Administrator View Drop Down
Admin Group
Admin Group

Quote Administrator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt barnrum
    Posted: 2010-Januari-21 at 21:10
Nu i vinter så började vi göra i ordning sista rummet på nedre våningen som stått orört sedan vi flyttade in. Dvs det som var i bäst skick då, men sedan vi flyttade in så har det ju hänt en del med de övriga rummen så det var nu dags att fräscha till detta rummet.

Rummet skulle bli Lucas och Mollys nya rum och Hanna behåller det rum som hon tidigare delade med Lucas.

Planen för rummet var att måla det med Linoljefärg och använda en bröstpanel eller rättare sagt en boasering, som det så fint heter. I Hannas rum hade vi använt en traditionell bröstpanel av pärlspont, om än något högre än brukligt för att matcha takhöjden. Nu ville jag prova något nytt och fastnade för en egenbyggd panel. Svårt att förklara men titta på bilderna så förstår ni vad jag menar. Jag byggde den helt enkelt av vanlig ytterpanel där jag vände den hyvlade sidan utåt och det blev lyckat.

Innan måleriet blev det en hel del bredspackling då väggarna var riktigt buliga. 3st 10 liters hinkar med spackel gick det åt till väggytan ovanför boaseringen!

Nu några bilder på rummet. Golvlister saknas än så länge men det ska dit 15 cm höga allmogelister som de som finns i intilliggande utrymmen.

Till de platsbyggda garderoberna som syns på bilden finns himla tjusiga spegeldörrar som just nu är ute i garaget och väntar på att målas. Dessa var givetvis igenbyggda med en slät masonitskiva.

Bakom väggen man ser mellan garderoberna, på utsidan alltså finns husets fuskfönster. Ett englasfönster så att det ser symmetriskt ut från utsidan. Jag rev bort innerväggen vid renoveringen av rummet och där fanns bara massiva stockar!

Molly i sitt nya rum, vid sin nya säng som vi handlade på en auktion i somras. Två likadana Imperialsängar, en var till Molly och Lucas.

Färgen som vi använde till alla ytorna i rummet var Gysinges matta linoljefärg. Den köper man vit och bryter sedan själv till önskad nyans. På Boaseringen använde vi den obrutna vita och på väggen är den bruten med ca 6% Grön Umbra.

Nu när småsyskonen flytta ut ur storasyster Hannas rum kunde vi göra lite fint där med:

Hanna hade ju redan en finfin säng i samma stil som syskonens, som hon fått av sin kusin Jennifer!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down